Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.

MUZYKA POLSKA NA FORTEPIAN I ORKIESTRĘ

SINFONIA IUVENTUS

Premiera

  • 04.08.2017
Druga płyta zrealizowana w wyniku współpracy Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus z Warner Classics. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus to istny gejzer energii – soczyste brzmienie, z którego bije młodość, zarazem intensywne emocje, jak i lekkość frazy. Tym razem do nagrania albumu zostali zaproszeni wybitny brytyjski pianista – Jonathan Plowright oraz Maestro Łukasz Borowicz, wspólnie wykonując słynny Koncert fortepianowy a-moll op. 17 (1888) Ignacego Jana Paderewskiego oraz dokonując światowej premiery fonograficznej Rapsodii symfonicznej na fortepian i orkiestrę op. 23 (1900) Zygmunta Stojowskiego.

„Prezentowana na płycie Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898- 1900. Opublikowano ją z dedykacją dla brytyjsko-amerykańskiego pianisty Harolda Bauera, także ucznia Paderewskiego. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 r. (Filharmonicy Berlińscy, dyr. Josef Řebíček) weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów, należąc do jego szczególnie popularnych dzieł”. (Piotr Maculewicz)

„Koncert miał premierę w Wiedniu w styczniu 1889 r., a wykonawczynią partii solowej była Anette Jesipowa (także adeptka Leszetyckiego prywatnie zaś druga z jego czterech żon – nb. wszystkie były jego uczennicami...); dyrygował Hans Richter. Koncert spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i na stałe wszedł do repertuaru twórcy oraz innych pianistów epoki fin-de-siécle, ciesząc się zresztą większym powodzeniem u słuchaczy niż u krytyków”. (Piotr Maculewicz)

„Paderewski zawsze mnie fascynował, nie tylko jako pianista i kompozytor, ale także jako humanista i wielki mąż stanu. Pokochałem jego muzykę, kiedy byłem dzieckiem. Jak gra, po raz pierwszy usłyszałem na nagraniu wirtuozów fortepianu, należącym do moich rodziców. Jego Nokturn był jednym z pierwszych utworów, jakie wykonałem publicznie. Jego Koncert jest znakomicie skomponowany i zasługuje na to, by wejść do stałego międzynarodowego repertuaru. Natomiast muzyka Stojowskiego, w dzisiejszych czasach niesłusznie zaniedbana, jest cudownie romantyczna, dzięki jego długoletniej przyjaźni z Paderewskim. Od dłuższego czasu chciałem nagrać te utwory i cieszę się, że miałem okazję to zrobić, zwłaszcza w Polsce, pod batutą wspaniałego dyrygenta i z cudowną orkiestrą”. (Jonathan Plowright) 

Jonathan Plowright, mający na koncie długą listę docenionych przez krytyków występów oraz nagrań, został uznany przez magazyn „Gramophone” za „jednego z najznamienitszych żyjących pianistów”. Złoty medalista Royal Academy of Music, zwycięzca Peabody Conservatory Concours, stypendysta Fundacji Fulbrighta. Po ukończeniu studiów Jonathan został laureatem wielu konkursów, m.in. Baltimore Symphony Orchestra Awards oraz European Piano Competition. Od tego czasu występował w wielu znamienitych międzynarodowych salach koncertowych, ze światowej sławy orkiestrami, zespołami i dyrygentami. Od wielu lat Jonathana fascynują zapomniane dzieła polskiego romantyzmu. Jego pionierskie nagrania i wykonania utworów takich kompozytorów jak Friedman, Melcer, Różycki, Paderewski, Stojowski, Szymanowski, Wieniawski, Zarębski, Zarzycki i Żeleński zapewniły mu szeroki odbiór i stanowią potwierdzenie jego mistrzostwa w tym repertuarze. Znajduje się na liście wybitnych pianistów wytwórni Hyperion, a jego seria doskonałych albumów otrzymała takie wyróżnienia jak m.in. nagrodę Deutsche Schallplattenkritik, Gramophone Editor’s Choice, BBC Music Magazine Choice, Diapason d’Or, FonoForum Tipp, nominację do nagrody ICMA 2017, a także nagrodę w kategorii „płyta tygodnia” rozgłośni Classic FM i ABC Classic FM oraz gazet „Daily Telegraph” i „Sunday Times”. Jonathan nagrywa obecnie komplet solowych dzieł fortepianowych Brahmsa dla wydawnictwa płytowego BIS Records, za który również otrzymał wiele wyróżnień Editor’s Choice oraz pięciogwiazdkowych recenzji. Jego wykonania są porównywane do największych interpretatorów Brahmsa w historii. Wybrany w 2013 roku członkiem Royal Academy of Music, Jonathan zasiada w jury międzynarodowych konkursów, prowadzi liczne kursy mistrzowskie, a także zajmuje stanowisko kierownika katedry fortepianu Royal Conservatoire w Szkocji. www.jonathanplowright.com

Łukasz Borowicz ur. w 1977 roku w Warszawie, od 2006 roku pierwszy dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej. W 2008 roku został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 roku – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 – nagrodą Tansman 2014 za wybitną indywidualność muzyczną. Od września 2015 roku jest członkiem Rady Artystycznej Sinfonii Iuventus. Dyrygował wieloma orkiestrami, w ostatnich sezonach m.in.: BBC Scottish Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Akademie für Alte Musik Berlin, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, SWR Sinfonieorchester, Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Philharmonie Zuidnederland, Prague Symphony Orchestra, China Philharmonic Orchestra, Queensland Symphony Orchestra. Dyskografia Łukasza Borowicza liczy ponad 70 albumów. Komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni CPO został uhonorowany Special Achievement Award ICMA 2015. Nagrania Łukasza Borowicza zostały także nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (2010), BBC Music Opera Choice (2013), dwukrotnie Diapason d’Or (2010 i 2013) oraz dwukrotnie nagrodą Fryderyka (2007, 2010). Nagranie opery The Turn of the Screw Brittena zrealizowane podczas Festiwalu Beethovenowskiego w 2015 r. zostało nominowane do nagrody ICMA 2016. www.lukaszborowicz.com

POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus została utworzona z inicjatywy J. Semkowa, rozpoczęła działalność artystyczną w 2008 r. W jej skład wchodzą najzdolniejsi muzycy, którzy nie ukończyli 30 lat. Współpracuje z czołowymi dyrygentami oraz solistami polskimi i zagranicznymi, koncertując w wielu krajach Europy, a także w Chinach. Orkiestra zrealizowała szereg nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym (Schubert, Czajkowski) zarejestrowane pod batutą J. Semkowa. Współpraca dyrygencka z K. Pendereckim (od 2013 sprawuje nad orkiestrą Honorowy Patronat Artystyczny) zaowocowała wydaniem szeregu jego dzieł, m.in. kompletu symfonii (2012) oraz płyty z koncertami. W dorobku zespołu znajdują się ponadto nagrania z dyrygentami i solistami, takimi jak: G. Chmura (Strauss, Françaix, Debussy), T. Wojciechowski (Chopin), M. Nałęcz-Niesiołowski (Chopin), M. Patyra (Wieniawski), I. Monighetti (Haydn), A. Szymczewska (Bruch, Wieniawski i Mendelssohn), G. Tchitchinadze i M. Wolińska (Bacewicz). Pierwszym Dyrygentem Gościnnym Orkiestry jest Michaił Jurowski. Dyrektorem instytucji jest powołana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Anna Kościelna.

Format

Wydawca

  • Warner Classics
  • Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę op. 23 15:32
  • Allegro marcato 16:38
  • Romanza. Andante 9:20
  • Finale. Allegro molto vivace 8:36
  • Nokturn B-dur op.16, nr 4 4:13