Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym badania Twoich zainteresowań i dopasowania do nich reklam na innych stronach www. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. więcej...
Akceptuję.

Szymanowski & Debussy

Meccore String Quartet

Premiera

  • 23.10.2015

Dostępne w

Zobacz również


Oni po prostu kipią energią!

 Młodzi, utalentowani, obsypani międzynarodowymi narodami, w życiu kierują się prostą zasadą – najważniejsze są harmonia i szczęście. I pasja, która dla nich stała się sposobem na życie. Niepokorny Meccore String Quartet – jeden z najgorętszych polskich zespołów tego typu – wszedł dynamicznie na międzynarodowe sceny i przekonuje, że muzyka wysmakowana może nas pochłonąć bez reszty! 

Żywiołowe i super emocjonalne interpretacje stały się znakiem firmowym Meccore. Młodzieńcza ekspresja połączona z wybitnymi umiejętnościami i prawdziwą wirtuozerią zachwyca publiczność w wielu krajach świata. Zespół tworzy czterech młodych artystów (Wojciech Koprowski, Jarosław Nadrzycki, Michał Bryła i Karol Marianowski), których osobowości zderzają się w muzyce, tworząc wibrującą emocjami mieszankę wybuchową. Nazywani ‘bad boyami’ polskiego kwartetu, udowadniają, że muzyka i prawdziwy talent nie znają granic. Pytani o to z czego nie zrezygnowaliby w sztuce za nic w świecie, odpowiadają prosto – z własnej osobowości! I dodają: „walczymy każdą nutą, by przełamać stereotypowy wizerunek kwartetu, który przeciętnemu słuchaczowi kojarzy się ze ślubem lub z muzeum”. I chociaż Meccore to przede wszystkim ultra profesjonalny zespół ‘filharmoniczny’, artyści lubią nas zaskakiwać czymś zupełnie nowym. Stąd np. projekt z Mietkiem Szczesniakiem, czy przyszłoroczne występy na Festiwalu Beethovenowskim, gdzie Meccore zaprezentuje się w musicalowym repertuarze. Ich najnowsza płyta (Meccore String Quartet: Szymanowski & Debussy, UPC: 0825646074716) prezentuje dzieła dwóch kompozytorów – Karola Szymanowskiego i Claude’a Debussy’ego, którzy również nie mieścili się w standardowych ramach, a koleje ich życia i (nie tylko artystycznych) wyborów budzą wiele kontrowersji do dzisiaj. Ich muzykę przepajają na wskroś intensywne odcienie zmysłowości, kwartety bywają tajemnicze i porywcze, spazmatyczne i kojące, pozostawiają słuchaczowi niezliczone możliwości interpretacji. Jedno jest pewne – mają w sobie pazur, który sprawia, że są uwielbiane wśród szerokiej publiczności.

W omówieniu do płyty znana polska krytyczka muzyczna i blogerka – Dorota Szwarcman – pisze: „Każdy z czołowych polskich zespołów kwartetowych – więc w końcu również i Meccore String Quartet – prędzej czy później mierzy się z oboma dziełami Karola Szymanowskiego z tego gatunku. To po prostu obowiązek, ponieważ w polskiej literaturze muzycznej są to dzieła wyjątkowe. Tak jak wielki talent Szymanowskiego rozkwitł w Polsce przełomu XIX i XX wieku niby egzotyczny kwiat, tak oba jego kwartety smyczkowe jawią się jako egzotyczne kwiaty na tle dotychczasowych polskich kwartetów (...). Utwory Szymanowskiego objawiły się nagle i ukazały zupełnie inny, głęboko osobisty świat” – i dodaje także na temat kwartetu Debussy’ego: „Prawykonanie odbyło się 29 grudnia w 1893 r. w Société Nationale w Paryżu w wykonaniu samego Eugene’a Ysaÿe’a z jego kwartetem smyczkowym. Utwór został początkowo przyjęty przez krytykę dość chłodno, nawet życzliwa recenzja w Le Guide Musical wytykała mu „wpływy młodej Rosji”. Także wykonanie dzieła w Brukseli w rok później nie wywołało entuzjazmu: anonimowy krytyk w Le Patriote z jednej strony dopatrzył się w Kwartecie „impresjonizmu” (co wówczas zapewne miało być inwektywą), z drugiej zarzucił kompozytorowi oscylowanie między Borodinem a Griegiem i Wagnerem. W innej recenzji można było też przeczytać o „orientalizmie przypominającym ulice Kairu na Wystawie 1889”, padło też określenie „puentylizm”. „Dokąd nas ta szkoła (puentylizmu muzycznego i ogólnego amorfizmu) zawiedzie, do czego dojdzie, trudno przewidzieć, i nie nasza to sprawa. Wnuki nasze zadecydują o tym i poczytają nas być może za wsteczników, żeśmy nie potrafili zrozumieć Debussy’ego” – pisał Maurice Kufferath w Le Guide Musical. W istocie tak właśnie się stało: trudno dziś właściwie powiedzieć, czemu ta łagodna i jeszcze stosunkowo mało rewolucyjna muzyka wzbudzała takie protesty. Dziś słuchamy jej jako zapowiedzi późniejszego, naprawdę rewolucyjnego Debussy’ego”.
Nagrań dokonano dzięki wsparciu fundacji Irene Steels-Wilsing Stiftung w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, a nad ich jakością czuwali znakomici reżyserzy dźwięku: Thomas Bössl oraz Leonie Wagner. Pozostając pod opieką prestiżowego Warner Classics zespół zdecydował się na promocję rodzimej marki. Album ukaże się zatem w barwach Polskich Nagrań, będąc pierwszą klasyczną płytą, która wzbogaci ten katalog po jego przejęciu przez Warner Music Group.
***
Utworzony w 2007 r. Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najwybitniejszych polskich kwartetów smyczkowych. Ma na koncie wiele nagród polskich i międzynarodowych. Zespół kształcił się m.in.w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz w mistrzowskiej klasie kameralistyki Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Następnie doskonalił swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich (m.in. Reggio Emilia String Quartet Festival, Beethoven Haus Masterclass w Bonn, Jeunesses Musicales w Weikersheim), prowadzonych przez wybitnych artystów takich jak: Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet), Cuarteto Casals, Vogler Quartett, Kuss Quartett, Barthold Kuijken, Heime Müller, Antonello Farulli, Peter Cropper  (Lindsay String Quartet). Ważnym wydarzeniem w życiu artystycznym zespołu było uczestniczenie w kursie interpretacji muzyki Ludwiga van Beethovena prowadzonym przez Alfreda Brendla. Artyści występowali w wielu prestiżowych salach koncertowych w tym m.in. w Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu, Madrycie czy Berlinie. W 2011 roku kwartet otrzymał nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna m.in. za śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów. Artyści organizują także Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi i rozwijają działalność charytatywną. Meccore String Quartet spełnia ważną dla członków zespołu misję, jaką jest propagowanie muzyki kameralnej w miejscach o ograniczonym dostępie do dóbr kultury, kładąc szczególny nacisk na koncerty w szpitalach dla dzieci i młodzieży.
 

Wydawca

  • Polskie Nagrania